Daglig leder, eier og tilhengergründer Henrik Been hos Bredsand Bil og Tilhengersenter AS har drevet med tilhengere nesten hele sitt liv. Det startet på Esso i 1997, og i 2006 startet Been sin egen bedrift og omsatte første driftsår for 5 millioner kroner. I 2019 sikter de seg inn på 20 millioner kroner i omsetning. Det er vi veldig stolte og fornøyd med, sier Henrik Been.
20 millioner kroner og 3 ansatte er imponerende. Vi en familiebedrift, og har det utrolig artig på jobb, sier Steinar Johansen som er salgssjef og Henrik sin svigerfar. Å jobbe tett med kunder, lære de å kjenne, og analysere hva de er ute etter er noe av det jeg liker, sier Steinar med et lurt smil.
I lokalet bak kiosken på Bredsand har bedriften vokst seg opp til å bli en av Østfolds største tilhengerleverandører og leverte i 2018 i underkant av 500 tilhengere. I tillegg til salg så driver de også med utleie av tilhengere og varebiler.
Imponerende utvikling
Siden 1997 har utviklingen vært stor og markedet er stadig i forandring. Vi så da at 90% av salget gikk til privatmarkedet, og resterende til næring. Nå har dette snudd, og rundt 60% går til næring og resterende til privat i dag. Det er gjerne større hengere som går nå, med mer utstyr og det er artig for oss som kun har fokus på tilhengere, sier Been.
Hittil i 2019 har de greid å oppnå over 35% markedsandeler på registrerte tilhengere på mellom 3.000 til 3.500kg, som er bra og det kan vi takke denne gjengen for, sier markedsleder hos Ifor Williams Norge AS, Kim Brandsnes.
Han skryter av Henrik og Steinar. De er en vanvittig dyktige, målrettet og opptatt av å skape en solid bedrift, og det ser vi, de er nå vår største forhandler i Norge, sier Brandsnes.
Brexit setter ingen stopper
Alle tilhengere fra Ifor Williams kommer fra Storbritannia, og vi er selvfølgelig veldig spente på hvilken betydning det vil ha for oss og ikke minst våre forhandlere, sier daglig leder hos Ifor Williams Norge AS, Fredrik Duenger. Det ligger allerede en kriseavtale på plass mellom Norge og Storbritannia dersom det skulle bli en hard brexit som tar for seg toll og importavgifter. Vi vet veldig lite om hva som skjer, og lite trolig vil det bli dramatisk for importen, sier Duenger.
Vi er godt rustet for en eventuell importstans i en lengere periode, og har godt med hengere på lager. Det har alltid vært viktig for oss, alt legges i tilhengere for å bygge et solid driftsgrunnlag, sier Been.
Satser videre
Drivkraften min er at det er utfordrende og spennende å drive butikk, du må hele tiden se fremover og finne på nye ting for å kunne videreutvikle seg. Kundene våre er alt fra mannen i gata, til store entreprenører og da er det klart at vi må være allsidige. Vi har et klart mål om å fortsatt være en solid tilhengeraktør her på Bredsand, avslutter Been.